Zuma

Auteur: onbekend
Uitgegeven door Parker, 1992
Een wie-kan-om-het-eerst-de-stok-pakken-spel voor 3 tot 6 spelers vanaf 12 jaar.
Vrij vertaald in het Nederlands door Bregt Loncke (Spelgroep Ars Ludendi, Sint-Truiden & Tongeren, België).

Er worden drie zuma-cyclussen gespeeld. Elke cyclus bestaat uit drie of meer spelronden, waarin kaarten verwisseld worden.

De jongste speler begint.

Hij deelt verdekt de kaarten uit.

De kaartendeler is ook de zuma-meester. Hij heeft 1 voordeel: als hij wil, kan hij het speelbord zo draaien dat de zuma-pijl die hij nodig heeft, direct voor hem staat.

* Kaarten verwisselen:

Alle spelers nemen hun kaarten en bekijken deze. De zuma-meester roept zuma en de verwisselaktie kan beginnen. Elke speler neemt 1 kaart en geeft hem aan zijn linker buur. Daarna neemt ieder zijn kaart op.

Dit zet zich voort tot een speler 3 zuma-kaarten heeft of tot iemand een full-house heeft (vier kaarten van 1 dezelfde kaart en 3 kaarten van een andere zelfde kaart).

* Toeslaan:

Zodra iemand deze combinatie heeft, mag hij een zuma-pijl grijpen. Als de andere spelers dit merken kunnen ze ook een pijl nemen. Grijpen 2 spelers tegelijk naar dezelfde pijl dan krijgt de speler die het bovenste deel in de hand heeft de pijl.

De zuma-meester noteert de punten. De pijlen worden terug geplaatst.

De volgende spelronde kan beginnen, de volgend wordt zuma-meester. De kaarten worden opnieuw gedeeld.

De eerste cyclus eindigt wanneer een speler 3 zuma-pijlen in verschillende kleuren kon bemachtigen.

Uitzondering: 3 spelers.

Daarna volgen de 2de en 3de cyclus.

Puntentelling:

Op de Wertungstabelle zijn voor elke speler 3 zuma-cyclussen. Elke cyclus is in 3 delen opgedeeld, 1 per kleur. Het doel is om per kleur een aantal punten te behalen. Een speler krijgt punten voor elke pijl die hij heeft, maar hij kan per kleur slechts 1 keer punten krijgen.

  1. De speler die een full-house of 3 zuma-kaarten bezit en als eerste een zuma-pijl grijpt, krijgt 2 punten. Alle spelers die een zuma-pijl grijpen krijgen 1 punt.
  2. Elke speler die 1 of 2 zuma kaarten bezit, als de pijlen worden gegrepen, krijgt per kaart 1 strafpunt. De strafpunten worden in de laatste rubriek (Montezuma) genoteerd en op het einde van het spel afgetrokken. Uitzondering: heeft een speler 3 zuma-kaarten maar grijpt een ander als eerste een pijl , krijgt hij geen strafpunten.
  3. Een zuma-cyclus eindigt als een speler 3 puntenwaarden kon noteren, voor elke kleur 1.
  4. Grijpt een speler als eerste naar een pijl zonder de juiste kaarten te hebben, krijgt hij 2 strafpunten. Alle andere spelers krijgen de corresponderende punten.

Date Last Modified: 30-01-2000
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams Spellenarchief