Wiggle & Giggle

Auteur: onbekend
Uitgegeven door Educa, 2001
Een actie- en behendigheidsspel voor 2 tot 4 spelers vanaf 4 jaar.
Vrij vertaald in het Nederlands door Piet Notebaert (Spelgroep Hof van Watervliet, Brugge, België).

Inhoud

Doel

De spelers proberen zoveel mogelijk punten te scoren door de opdrachten aangeduid door de draaischijf m.b.v. de schuimballen uit te voeren.

Voorbereiding

Spel 1: de eerste uitdaging

Spelverloop

De jongste speler start het spel. Hij moet de draaischijf twee keer doen ronddraaien. Eerst draai je de schijf om te weten waar je een bal moet vasthouden (je mag zelf de kleur van de bal kiezen). Dit wordt aangeduid op de buitenste zone van het speelbord.

Vervolgens draai je een tweede keer om te achterhalen welke actie je moet uitvoeren terwijl je de bal op de aangeduide manier moet vasthouden. Dit wordt aangeduid op de binnenste zone van het speelbord.

Elke actie die je moet uitvoeren moet echter steeds drie keer na elkaar uitgevoerd worden!

Voorbeeld:

De wijzer stopt de eerste keer en geeft aan dat je een bal onder je kin moet klemmen. Na een tweede keer ronddraaien, stopt de pijl bij 'springen'. Dit betekent dat je nu drie keer na elkaar moet springen met de bal geklemd onder je kin.

Als je dit kan uitvoeren zonder dat de bal valt, verdien je een bekerkaart. In het andere geval, als je de bal laat vallen, verdien je geen beker.

Na je actie leg je de bal terug in de doos en de volgende speler komt aan de beurt.

Winnaar

De speler met de meeste punten na drie ronden, wint het spel.

Spel 2: de echte uitdaging

Spelverloop:

Volg de instructies zoals hierboven beschreven. Als je de actie met succes hebt uitgevoerd, blijf je aan de beurt. Je klemt de bal nog steeds op dezelfde plaats als tijdens je eerste actie en draait nog eens aan de wijzer (of je laat dit door iemand anders doen). Plaats een tweede bal toe zoals de wijzer aangeeft. Draai je nu nog eens om te zien welke actie je nu moet uitvoeren terwijl je deze keer twee ballen moet vasthouden!

Je beurt gaat verder totdat je succesvol drie opdrachten hebt uitgevoerd met drie ballen tegelijk.

Bij dit spel mogen de spelers elk drie gelijk gekleurde ballen nemen.

Je krijgt 1 beker als je slechts één opdracht kon uitvoeren met één bal; twee bekers als je met twee ballen een tweede opdracht kon uitvoeren en drie bekers als je met een derde bal een derde opdracht succesvol kon uitvoeren.

Winnaar

De speler met de meeste punten na één ronde wint het spel. Bij een eventuele gelijke stand wordt een extra ronde gespeeld.

Spel 3: de grootste uitdaging

Spelers kunnen elementen van beide spelvariaties combineren in een race.

Samen bepalen ze een start- en een eindlijn ergens in de kamer.

De wijzer bepaalt eerst hoe de bal moet vastgehouden worden. Alle spelers nemen een bal en klemmen die op de voorgeschreven manier vast. De wijzer wordt een tweede keer gedraaid om te bepalen welke actie moet uitgevoerd worden. Gelijktijdig rennen de spelers naar de eindlijn op de voorgeschreven manier. Wie als eerste de lijn overschrijdt zonder de bal te laten vallen, verdient een beker.

Je kan afspreken om b.v. 10 ronden te spelen om de uiteindelijke winnaar te bepalen.

Voor alle duidelijkheid beschrijven we hier de figuren op het speelbord.

Bal vasthouden:

De acties:

Date Last Modified: 27-02-2002
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams Spellenarchief