Take Two

Auteur: onbekend
Uitgegeven door Schmidt Spiele, 1996
Een supersnel kruiswoordspel voor 2 tot 7 spelers vanaf 10 jaar.
Vertaald in het Nederlands door Hendrik Cornilly (Spelgroep Hof van Watervliet, Brugge, BelgiÎ).

SPELMATERIAAL:

150 letterkaartjes

DOEL:

Iedereen schuift, zoekt en vormt woorden met zijn 10 startletters en dit tot er iemand roept: 'Take Two!'... Er wordt herschoven, opnieuw gezocht tot er weer twee letters bijkomen. Wie uiteindelijk als eerste zijn 20 letters heeft gebruikt doet het spel stoppen. De eindwinnaar is diegene die na 5 speelronden de minste strafpunten heeft.

VOORBEREIDING:

SPELVERLOOP:

  1. Alle spelers draaien tegelijkertijd hun letters om en proberen in kruiswoordvorm al hun letters te gebruiken.
  2. Zodra iemand klaar is roept hij 'Take Two!'. Het spel wordt eventjes onderbroken en na een kleine controle neemt elke speler 2 letters bij.
  3. De speler die nu als eerste zijn 12 letters kan gebruiken roept op zijn beurt: 'Take Two!'. Dit wordt nog drie keer herhaald tot alle spelers over 20 letters beschikken.
  4. Wie nu als eerste 'Take Two!' roept, legt het spel stil.
  5. Puntentelling:
    Voor elke speler worden de punten van de letters die niet gebruikt werden opgeteld en als strafpunten genoteerd. De gebruikte letters tellen dus niet mee.
  6. Er worden 5 speelronden afgewerkt.
  7. De speler die uiteindelijk het kleinste aantal strafpunten verzamelde, wint dit razendsnelle spel.

REGELS BIJ HET VORMEN VAN WOORDEN:

Date Last Modified: 06-03-1998
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams Spellenarchief