So ein Mist!

Auteur: Wolfgang Kramer
Uitgegeven door Ravensburger, 1992
Een vrolijk parcoursspel voor 2 tot 6 personen vanaf 7 jaar.
Vrij vertaald in het Nederlands door Leon Van Orsmael en Marijke Vanden Wijngaerd (Leuven, België).

Inhoud

  • 1 speelbord.
  • 1 spelreglement.
  • 24 job-stenen.
  • 15 pionnen (3 rode, blauwe en groene; 2 gele, paarse en grijze).
  • 1 speciale dobbelsteen

Wat te doen

Wie denkt dat het rustig leven is op de boerderij vergist zich. De koeien moeten gemolken worden. De varkens moeten vreten en het hooi moet van het land. En tussendoor moeten de machines onderhouden worden.

Je kan al dat werk natuurlijk zelf uitvoeren, maar je tegenstrevers met klussen opzadelen is nog veel plezanter. Als al het werk achter de rug is kan je lui in de zon gaan liggen.

Maar pas op! De stal moet nog worden uitgemest, en dat karwei doet niemand graag.

Een verrassend en apart spel. So ein Mist betekent dan ook 'wat een onzin' of ook …'Wat een mest'. Veel plezier en … geen gezeik!

Wat je vooraf moet weten

1. Het speelbord

Aan de buitenrand van het bord ligt het vrijetijdspad. In het midden ligt het dorp met acht boerderijen. In elke boerderij kan je zien welk werk er te wachten ligt. Op de velden in de binnenste cirkel worden de speelfiguren bewogen.

2. De pionnen verdelen

Tot zes spelers kunnen meespelen. Elke speler krijgt twee gelijkkleurige pionnen. Als je met twee of drie speelt moet je de achteraan vermelde regels in acht nemen.

3. De pionnen opstellen

Elke speler zet een pion op het startveld van het vrijetijdspad (pijl, links onderaan). de andere pion wordt op de middencirkel geplaatst, op de eend.

4. De job-stenen verdelen

Ieder om beurt neemt elke speler een steen uit de omgekeerde hoop, tot ze alle verdeeld zijn. Als je met vijf speelt krijgt de jongste speler één steen minder. De spelers leggen hun stenen zichtbaar voor zich.

De verschillende jobs

De gewone stenen zijn : varkens voederen, koeien melken, akker ploegen en machines herstellen (de hamer).

Er zijn ook twee bijzondere Werkstenen : de mesthoop (met mestvork) en de aar.

Wie wint

Als je van alle jobs afgeraakt dan mag je gaan rusten op het vrijetijdspad. En wie als eerste de aankomst bereikt (de luierende man in het hooi) heeft gewonnen.

Start

Wie het hoogst gooit mag beginnen, daarna volgen de anderen in wijzerzin. In het begin verplaatsen de pionnen zich in de binnenste cirkel, tegenover de boerderijen. Ze mogen zowel links als rechts bewegen, zoals het hen best uitkomt.

Zo geraak je van die lastige karweitjes verlost

Als je voor een boerderij staat mag je al je passende stenen op de cirkels plaatsen, tenminste als ze nog vrij zijn. De twee stenen met een aar kan je als joker gebruiken. Je mag ze tijdens het spelverloop niet omwisselen met een passende steen.

De mestvork kan je nergens kwijt. Bij een treffen kan je er wel een tegenstrever mee opzadelen, zoals hierna uitgelegd.

De teerling

Buiten de getallen één tot vier staan er ook nog twee afbeeldingen op de steen. Als de zon schijnt mag je zelf kiezen hoever je je pion verplaatst. Bij regen moet je je beurt overslaan, maar wie kan mag wel job-stenen op de boerderij plaatsen of aan een tegenstrever geven. Hij moet wel alle stenen opnemen als de boerderij vol is, zoals later uitgelegd.

Hoe je van je werk en mest afgeraakt

kom je op een vakje waar reeds één of meerdere spelers staan, dan mag je aan elk van hen een steen afgeven. Het moment om je mest te lozen. Wel moet je eerst alle mogelijke stenen op de boerderij leggen.

Full haus

Kom je aan een boerderij waar geen enkel werkvak meer vrij is, dan moet je alle stenen van de boerderij overnemen! Zijn er ook nog tegenstrevers in deze boerderij, dan mag je hen elk wel één van je stenen geven.

En dan : rusten

Wie geen job-stenen meer heeft mag eindelijk gaan rusten. Elke speelronde mag hij zijn tweede pion op het vrijetijdspad een plaats voortschuiven.

Hij moet wel verder gooien en zijn eerste pion langs de boerderijen laten bewegen. Zo riskeert hij wel terug overladen te worden met werk en …mest.

Het einde

Wie als eerste vakje tien bereikt heeft gewonnen.

 

Als je met twee of drie speelt

  1. Elke speler krijgt drie pionnen.
  2. Eén pion wordt op het vrijetijdspad geplaatst, beide andere op het veld met de eend.
  3. De speler beweegt de pion die hem het best past. De andere rust. Hij neemt ook geen job-stenen op als hij voor een volle boerderij staat.
  4. Als je een wolk gooit, dan mag je kiezen voor welke pion dit geldt. Deze pion krijgt dus de voor- en nadelen hieraan verbonden.

Nog vragen

  1. Geen passende job-steen. Er gebeurt gewoon niets.
  2. Geen stenen en je komt op een reeds bezet veld. Je kan uiteraard geen stenen doorgeven. Je kan een plaats vooruitgaan op het vrijetijdspad.
  3. Minder stenen dan volk. Als je op een bezet veld komt en je hebt minder stenen dan er tegenstrevers op het veld staan, dan mag je ze naar eigen inzicht verdelen.

 

Viel Spass und guten Erfolg

 

Date Last Modified: 06-06-1999
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams Spellenarchief