EUROPA 1945-2030
Auteur: Duccio Vitale & Leo Colvini
Uitgegeven door Eurogames, 1998
Een tactisch bordspel voor 3 tot 6 spelers vanaf 12 jaar waarin de
hereniging van Europa sinds 1945 herspeeld wordt en doorgaat tot
2030.

DOEL VAN HET SPEL:
- De spelers hebben als gemeenschappelijk doel om in vier
spelrondes zoveel mogelijk landen tot de E.U. te laten
toetreden.
- Elke speler vertegenwoordigt daarbij een 'Europese partij' die
zelf zoveel mogelijk verkiezingen (alleen of samen met anderen)
probeert te winnen om zodoende politiek sterker te worden en de
meeste zegepunten te verzamelen.
- Twee keer breken in Europa ook lokale of regionale conflicten
uit. Het antwoord van het verenigde Europa op deze conflicten zal
van doorslaggevend belang zijn voor de toekomst van het
continent.
- De speler die na vier rondes de meeste zegepunten kon
verzamelen, wint dit spel.
SPELMATERIAAL: (zie ook p. 3)
- Speelbord met een kaart van het huidige Europa aangevuld met
een aparte volgordetabel waarop landenkaartjes kunnen gelegd
worden
- 38 blauwe puzzelstukjes - voor elke land één (of
twee) stukje(s)
- 4 grotere "historische" puzzelstukken - deze worden bij het
begin van het spel op het speelbord geplaatst en bij het begin van
de tweede of derde ronde weggenomen
- 42 landenkaartjes met daarop specifieke landeninformatie -
voor het spel zijn van belang: de politieke betekenis van het land
voor Europa (= wit cijfer op groen veld), de sterkte van de
anti-Europese krachten in dat land (= zwart cijfer in cirkel) en
de ronde waarin dat land in het spel gebracht wordt (= blauw
cijfer onderaan links) (De landenkaartjes van de 'kleine' landen
zijn gewoon ter informatie bijgevoegd!)
- 120 speelfiguren in 6 verschillende kleuren - dit zijn de
zogenaamde 'kiesstenen'
- 6 gekleurde ronde houten schijfjes - deze geven voor elke
speler op de rand van het speelbord het aantal politieke punten
aan
- 28 genummerde ronde schijfjes - deze worden gebruikt om op het
speelbord de volgorde van de 'verkiezingen' aan te duiden
- 99 blauwe zegepunten (75 met waarde '1' en 24 met waarde
'5')
- 20 schijfjes met aan de voorkant 'spanningsgebied' (= wit op
blauw) en op de achterkant 'oorlogsgebied' (= rood op zwart)
- 1 vierkante markeersteen om de spelronde aan te duiden
- 2 tienzijdige dobbelstenen
- zorg ook voor een klokje waarop een tijdsduur van
één minuut kan ingesteld worden
ALGEMEEN SPELVERLOOP:
- EUROPA wordt in vier spelrondes gespeeld.
- In elke ronde worden in heel wat landen verkiezingen gehouden.
Worden daarbij de nodige stemmen verzameld om de lokale
anti-Europese krachten te overwinnen, dan treedt dit land toe tot
de E.U.
- De spelers die aan verkiezingen deelnemen, kunnen politieke
punten én zegepunten bekomen. Politieke punten zijn nodig
om de eigen kieskracht te verhogen en om 'president van de E.U.'
te kunnen worden. Zegepunten bepalen uiteindelijk de eindwinnaar
van het spel.
SPELVOORBEREIDING:
- Plaats het speelbord in het midden en leg het bord met de
volgordetabel ernaast.
- Leg de vier grote (donkere) puzzelstukken op het speelbord.
Deze bedekte landen komen pas later in het spel. Leg tevens het
kaartje 'C.C.C.P.' bovenop de landsnaam 'Rusland'.
- De markeersteen wordt op "spelronde 1" geplaatst.
- De landenkaartjes worden in drie aparte stapeltjes (volgens
spelronde) klaargelegd (Zie hiervoor het grote blauwe cijfer
onderaan links van elk kaartje).
- De landenkaartjes voor de eerste spelronde worden verdekt
geschud en daarna in een willekeurige volgorde open gelegd in de
volgordetabel (te beginnen met veld '1').
- Deze toevallige volgorde wordt ook op het speelbord
verduidelijkt d.m.v. de ronde getallenschijfjes. (Leg de getallen
'1' tot '15' elk bij het overeenkomstige land.)
- Elke speler kiest een kleur en ontvangt enkele bijbehorende
kiesstenen. Hij ontvangt eveneens een welbepaald aantal politieke
punten.
- bij 6 spelers: 2 kiesstenen en 20 politieke punten
- bij 5 spelers: 2 kiesstenen en 24 politieke punten
- bij 4 spelers: 3 kiesstenen en 30 politieke punten
- bij 3 spelers: 4 kiesstenen en 40 politieke punten.
De politieke punten van elke speler worden met het bijbehorende
schijfje aangeduid op de waardetabel aan de rand van het
speelbord.
VERLOOP VAN EEN SPELRONDE:
- Elke spelronde verloopt in 5 opeenvolgende fasen:
- bepalen van de speelvolgorde
- berekenen van het aantal kiesstenen per speler
- bepalen van de volgorde van de verkiezingen
- plaatsen van de kiesstenen op het speelbord
- uitvoeren van de verkiezingen in elk van de aangeduide
landen.
- In de derde en vierde spelronde wordt voor het plaatsen van de
kiesstenen nog een extra fase 'oorlogsrisico's' uitgevoerd.
ALLE SPELFASEN IN DETAIL:
A) BEPALEN VAN DE SPEELVOLGORDE:
- In de eerste spelronde dobbelt elke speler met een
dobbelsteen. De speler met de hoogste dobbelwaarde begint. Daarna
volgen de andere spelers in wijzerzin.
- Vanaf de tweede ronde wordt de speelvolgorde bepaalt door het
aantal politieke punten van elke speler: eerst de speler met de
meeste punten, daarna de speler met het tweede hoogste aantal,
enz. (Bij een eventuele gelijkstand, moeten de betrokken speler
dobbelen. De speler met de hoogste dobbelwaarde speelt
eerst.)
B) BEREKENEN VAN HET AANTAL KIESSTENEN PER SPELER
- Elke speler bepaalt het maximaal aantal kiesstenen dat hij kan
inzetten bij de eerstvolgende verkiezingen (en eventuele
vredesmissies).
- Hiervoor deelt hij zijn politieke punten door 10. Er wordt
steeds naar beneden afgerond (69 politieke punten = 6
kiesstenen!).
- Daarna neemt hij evenveel kiesstenen en plaatst deze voor
zich.
C) BEPALEN VAN DE VOLGORDE VAN DE VERKIEZINGEN
- Een speler schud de landenkaarten voor de betreffende
spelronde en legt deze (beginnend bij vak '1') in een willekeurige
volgorde in de volgordetabel.
- Daarna wordt in elk land het overeenkomstige getal gelegd.
(Dit dient enkel om de volgorde van de verkiezingen te
verduidelijken op het speelbord.)
- In de tweede en derde ronde moeten nieuwe landenkaartjes
toegevoegd worden aan de reststapel van de vorige ronde. Ook
moeten dan twee grote puzzelstukken van het speelbord weggenomen
worden (evenals het naambordje 'C.C.C.P.').
D) PLAATSEN VAN DE KIESSTENEN OP HET SPEELBORD
- In de eerder vastgestelde speelvolgorde plaatst elke speler nu
de helft van zijn beschikbare kiesstenen (indien nodig naar boven
afronden!) in één of meerdere landen op het
speelbord. Alleen landen waar verkiezingen plaats vinden mogen
uitgekozen worden.
- Zodra alle spelers dit gedaan hebben, komen ze in dezelfde
volgorde nogmaals aan beurt en plaatsen dan alle overblijvende
kiesstenen.
- Alleen in de eerste spelronde mogen alle spelers zomaar kiezen
in welk(e) land(en) ze hun kiesstenen plaatsen. In de tweede,
derde en vierde ronde moeten alle kiesstenen geplaatst worden in
landen die grenzen aan lidstaten van de E.U. of er d.m.v. een
streeplijn mee verbonden zijn.
E) HOUDEN VAN VERKIEZINGEN
- De volgorde van de verkiezingen werd in een vroegere fase
reeds vastgelegd. Alle verkiezingen volgen elkaar op zoals
aangeduid in de volgordetabel.
- Op elke landenkaart staan twee getallen die nu van belang
zijn:
- een wit cijfer = de politieke waarde van dat land (dit
puntenaantal wordt evenredig verdeeld onder de winnaars van de
verkiezingen!)
- een zwart cijfer = het minimum aantal kiesstenen nodig om de
verkiezingen te kunnen winnen.
- Elk land wordt apart bekeken. Volgende twee mogelijkheden
kunnen zich voordoen:
- Het aantal aanwezige kiesstenen is nul of kleiner dan het
minimum aantal vermeld op de kaart: In dit geval winnen de
nationalisten en wordt het land nog geen lid van de E.U. Het
landenkaartje van dit land wordt op de stapel voor de volgende
ronde gelegd. De verkiezingen worden in de volgende ronde
hernomen. Alle aanwezige kiesstenen worden weggenomen en terug bij
de voorraad gelegd.
- Het aantal aanwezige kiesstenen is even groot als of groter
dan het minimum aantal vermeld op de kaart: In dit geval kan
dit land wel toetreden tot de E.U. Hiervoor is wel eerst
overeenstemming nodig bij de aanwezige partijen. Een eventuele
coalitie mag er maximaal uit drie partijen bestaan en moet het
minimum aantal kiesstenen bevatten én de absolute
meerderheid behalen.
- Regels bij het vormen van een coalitie en verloop van de
verkiezing:
- In een eerste fase (= onderhandelingsfase) mag elke
speler die kiesstenen in het betreffende land heeft staan, een
voorstel tot coalitievorming formuleren. Een 'coalitie' bestaat
daarbij minimaal uit één en maximaal uit 3 partijen.
Het aantal kiesstenen van alle coalitiepartners moet samen
minstens even groot zijn als het zwarte cijfer op de
landenkaart.
- Daarna wordt in een tweede fase (= stemmingsfase)
gestemd over de voorstellen.
De volgorde waarin de voorstellen worden gestemd, wordt bepaald
door de algemene speelvolgorde. Deze volgorde wordt bij elke
stemming nagekeken a.h.v. de politieke punten van elke speler. Het
voorstel van de 'sterkste' speler komt altijd eerst. Na het
formuleren van het coalitievoorstel, wordt in wijzerzin gestemd.
Elke aanwezige speler stemt bij elk voorstel met 'ja' of 'neen'.
Nadere uitleg mag niet gegeven worden. De 'waarde' van elke stem
is even groot als zijn aantal kiesstenen in het betreffende land.
Zodra een voorstel door een absolute meerderheid van de aanwezige
kiesstenen wordt goedgekeurd, is de verkiezing voorbij. Andere
voorstellen worden niet meer gestemd.
- Belangrijke opmerking:
Om de speelduur niet onnodig te verlengen, mag de
onderhandelingsfase niet langer dan 1 minuut duren en mag elke
betrokken speler in de stemmingsfase alleen met 'ja' of 'neen'
antwoorden.
- Indien er na de stemming geen absolute meerderheid gevormd kon
worden, dan winnen de nationalisten en wordt de verkiezing
hernomen in een volgende spelronde. Alle kiesstenen worden
weggenomen en terug bij de voorraad gelegd. Het betreffende
landenkaartje komt op de stapel voor de volgende ronde
terecht.
- Indien de verkiezing wel één of meerdere
overwinnaar(s) oplevert, dan gebeurt het volgende:
- Elke speler die deel uitmaakte van de winnende coalitie krijgt
hiervoor één zegepunt.
- De politieke puntenwaarde van het land (= het witte getal)
wordt verdeeld onder alle spelers van de winnende coalitie. Elke
speler krijgt evenveel punten. De puntenschijfjes van deze spelers
worden evenredig verschoven.
Opmerking:
Is de politieke puntenwaarde van een land slechts '2' of '4', en
zijn er drie coalitiepartners betrokken bij de overwinning, dan
wordt de politieke waarde van dat land verhoogd tot '3' of '6'.
Hierdoor krijgt elke coalitiepartner 1 of 2 politieke punten.
- Elke speler van de winnende coalitie mag één
kiessteen verplaatsen naar een aangrenzend land waar de
verkiezingen (in deze ronde) nog niet plaats vonden (Een land dat
verbonden is d.m.v. een streeplijn geldt ook als aangrenzend.).
Alle overblijvende kiesstenen worden daarna van het speelbord
verwijderd. De volgorde van verplaatsen gebeurt volgens de
algemene speelvolgorde.
- Het land dat t.g.v. de verkiezingen lid werd van de E.U.,
wordt bedekt met het passende blauwe puzzeldeel.
Praktische tip:
Doe dit steeds na een volledige spelronde. Leg hiervoor na elke
toetreding de landenkaartjes van de nieuwe leden apart.
- Het landenkaartje van dit land wordt uit het spel genomen. Een
land dat lid werd van de E.U., blijft lid. Er is geen weg
terug.
- Zodra alle verkiezingen afgewerkt werden, begint de volgende
ronde. De vierkante markeersteen wordt opgeschoven.
DE EXTRA FASE 'OORLOGSRISICO'S':
- De val van de Berlijnse Muur heeft miljoenen mensen de
'vrijheid' gegeven. Ook het uiteenvallen van de S.U. gaf aan heel
wat nieuwe staten het startsein voor het verder zoeken naar
onafhankelijkheid. Vanaf 1990 braken er echter in tal van landen
lokale conflicten uit die het streven naar een Europese eenheid
deed vertragen of bemoeilijken. Deze omstandigheden worden tijdens
het spel d.m.v. deze extra fase gesimuleerd.
- Deze extra fase wordt enkel in de derde en vierde ronde
ingevoerd en wordt afgewerkt vòòrdat alle spelers
hun kiesstenen op het speelbord mogen plaatsen.
- Verloop en gevolgen van deze extra spelfase:
a) Dobbelen:
- Een willekeurige speler gooit zes maal met beide dobbelstenen.
Telkens wordt de som gemaakt van beide dobbelstenen en nagegaan
welk land geteisterd wordt. Hiervoor wordt gekeken in de tabel
'risicolanden' die afgedrukt staat onder de volgordetabel.
- Indien het aangeduide land reeds lid is van de E.U., gebeurt
er niets. De interne kracht van de E.U. verhindert elke opstoot
van spanning. (Dit kan alleen voorkomen tijdens de vierde
spelronde.)
- Is het land daarentegen nog geen lid van de E.U. maar is het
er nog rustig, dan ontstaat er een 'spanningsgebied'. Leg in dit
land een schijfje 'spanning'.
- Is er reeds spanning in het land , draai dan het schijfje om
tot 'oorlogsgebied'.
- Indien er reeds oorlog is in het gedobbelde land, dan
escaleert deze oorlog en slaat over naar alle aangrenzende staten
(in dit geval zijn landen die verbonden zijn d.m.v. een streeplijn
geen buurland!):
+ alle buren (die geen E.U.-lid zijn) krijgen een schijfje
'spanningsgebied',
+ is er reeds 'spanning', dan wordt het 'oorlog',
+ is er reeds 'oorlog', dan blijft dit zo en verandert er
niets.
b) Bepalen van de 'algemene graad van conflict'
- Alle landen waarin een schijfje 'spanning' of 'oorlog' ligt,
worden beoordeeld. Elk land met een schijfje 'spanningsgebied'
telt als 1 conflictpunt. Voor elk land waar een oorlog heerst, is
de conflictwaarde het dubbele van het zwarte getal.
- De som van al deze getallen geeft de 'algemene graad van
conflict' voor deze spelronde.
c) Gezamenlijke reactie op deze algemene
conflictsituatie
- Elke speler moet voor zichzelf uitmaken in hoeverre hij wil
meehelpen aan het oplossen van deze conflictsituatie. Hiervoor
verbergt hij in het geheim enkele eigen kiesstenen in zijn hand.
(Dit aantal kan variëren van 0 tot alle eigen kiesstenen.)
Deze ingezette kiesstenen kan hij tijdens het verdere verloop van
deze spelronde niet meer gebruiken bij verkiezingen!
Opmerking:
Gebruik ook hier het tijdsklokje en stel in op 1 minuut.
- Alle spelers openen daarna tegelijkertijd hun hand en plaatsen
hun kiesstenen bovenop de vredesduif op het speelbord.
- Daarna worden deze kiesstenen geteld en hun som wordt
vergeleken met de 'algemene graad van conflict'. Er zijn nu twee
mogelijkheden:
- Er zijn evenveel of meer kiesstenen dan de 'algemene graad
van conflict':
- Bravo! Europa heeft zijn interne problemen zelf opgelost. Alle
schijfjes 'spanning' en 'oorlog' worden van het speelbord
weggenomen.
- De speler die de meeste kiesstenen had ingezet ontvangt 4
zegepunten. De speler met het tweede grootste aantal kiesstenen
krijgt 2 zegepunten en de speler op de derde plaats krijgt nog 1
zegepunt. Is er een gelijke stand, dan gelden volgende regels: De
speler met het kleinste aantal politieke punten gaat voor. (Hij
heeft procentueel een grotere 'inspanning' geleverd.) Is ook dit
puntenaantal gelijk, dan moeten de betreffende spelers dobbelen.
De hoogste dobbelsteenwaarde gaat voor.
- Er zijn minder kiesstenen aanwezig dan de 'algemene graad
van conflict':
- De gezamenlijke inspanning van de spelers is te klein.
Conflicten duren voort en Europa wordt gestraft voor deze houding.
De speler die nog de meeste kiesstenen achterhield voor
verkiezingsdoeleinden moet 4 zegepunten ingeven. De speler met de
tweede grootste kiesreserve verliest 2 zegepunten, de speler op de
derde plaats moet 1 zegepunt wegleggen. Bij een gelijke stand
wordt gekeken naar het aantal kiesstenen op de vredesduif. De
speler met de kleinste inzet verliest als eerste zegepunten. Ook
nu wordt een verdere gelijkheid beslist d.m.v. een
dobbelsteen.
- Nadat alle getroffen spelers hun zegepunten hebben ingeleverd,
mag de speler met de grootste inzet voor vrede de kiesstenen op de
vredesduif gebruiken om toch enkele conflicten op te lossen. Is er
een gelijke stand, dan voert de speler met het kleinste aantal
politieke punten de actie uit.
Voordat hij in spanningsgebieden optreedt, moet hij eerst zoveel
mogelijk oorlogsgebieden aanpakken. Om een oorlog te
beëindigen zijn dubbel zoveel kiesstenen nodig als het zwarte
cijfer in het land. Een spanning oplossen 'kost' slechts
één kiessteen. In landen waar er vrede komt, wordt
het schijfje weggenomen. Een oorlogsgebied kan nooit omgevormd
worden in een spanningsgebied.
d) Invloed van oorlog en spanning op verkiezingen:
- In een land waar spanning heerst zijn verkiezingen mogelijk
maar heel moeilijk. De kracht van de nationalisten is er namelijk
heel sterk. Een verkiezings-overwinning in zo'n land vereist
daarom één kiessteen méér dan
aangeduid d.m.v. het zwarte cijfer.
- In een land dat geteisterd wordt door oorlog zijn verkiezingen
onmogelijk. Het landenkaartje van dit land wordt weggenomen en bij
de stapel voor de volgende ronde gelegd.
- Resterende schijfjes 'spanning' en 'oorlog' blijven op het
speelbord liggen en kunnen in de volgende spelronde
escaleren...
SPELEINDE EN WINNAAR:
- De speler die na de vierde spelronde de meeste politieke
punten bezit, wordt verkozen tot president van de E.U. en krijgt
hiervoor 3 zegepunten. Bij een gelijke stand krijgen alle spelers
2 zegepunten.
- De speler die nu de meeste zegepunten bezit wint het spel. Bij
een gelijke stand wint de speler met de meeste politieke punten.
Blijft er nog steeds een gelijke stand, dan moet 'EUROPA'
herspeeld worden!
- Of de zege uiteindelijk waardevol is, hangt af van de situatie
in 2030. Hiertoe wordt de 'graad van conflict' bij het stopzetten
van het spel bepaald op dezelfde wijze als in de extra fase.
Uiteindelijke bepaling van het 'zegeniveau':
- meer dan 10 conflictpunten = een Pyrrusoverwinning - een 3de
wereldoorlog behoort tot de mogelijkheden!
- 4 tot 10 conflictpunten = een zeer broze vrede - zal Europa
dit overleven?
- 1 tot 3 conflictpunten = een grote zege voor Europa! - Europa
zal verder verenigd worden.
geen conflictpunten = een uitzonderlijke overwinning voor de
eenheidsgedachte - Europa dient als voorbeeld voor de hele
wereld!

Date Last Modified: 06-11-1998
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams
Spellenarchief