Büro Crazy

Auteur: Günter Burkhardt
Uitgegeven door FX Schmid, 1997
Blufspel voor 3 tot 5 spelers vanaf 10 jaar.

Voorbereiding

Het speelplan is een bureaugebouw in 5 verdiepingen. Alle spelfiguren beginnen op de trappen. Steeds treden er 2 in een duel tegen elkaar aan, waarvan er 1 (met meeste invloed) naar het volgende niveau mag. Op het einde is er nog een chef over, die wel niet noodzakelijk winnaar wordt.

Elke speler krijgt spelfiguren in 1 kleur die willekeurig in onderste 16 vakjes worden gezet (doch geen zelfde kleuren in 1 rechthoek). Bij 3 spelers krijgt men 5 figuren, bij 4-4 en bij 5-3.

Elke speler krijgt 152 ptn-invloedkaarten die verborgen worden gehouden (4x 1-2-5-10-20). Er worden 80 ptn in de keuken gelegd en de rest wordt naast het speelbord gelegd.

Spelverloop

Het eerste duel wordt uitgevoerd door de 2 spelers links onderaan de trappen. Dan steeds verder naar rechts. Het duel geschiedt door beide spelers verdekt een aantal invloedkaarten naar keuze in het geheim vast te houden en dan gelijktijdig te tonen. Wie meeste punten heeft wint, legt zijn ingezette punten verdekt op dak van het gebouw en zet zijn spelfiguur 1 verdiep hoger. De verliezer houdt zijn kaarten en neemt uit de keuken het verschil in punten met de winnaar uit de keuken. Zijn spelfiguur blijft wel staan. Als er in de keuken geen punten meer zijn kan er niets meer genomen worden.

Bij evenveel punten moeten beide spelers de helft van hun punten op het dak leggen en wordt er een nieuw duel uitgevoerd. Wie alleen staat mag naar volgende verdiep mits leggen van 10 punten op het dak.

In volgende verdiep wordt opnieuw geduëlleerd, maar nu van rechts naar links. In de keuken worden in totaal 60 punten gelegd. Als er 2 gelijke kleuren in de keuken staan mag er 1 naar boven zonder te betalen, noch te krijgen.

In de volgende ronde worden duels afgehandeld van links naar rechts, in de keuken worden 40 punten gelegd.

Voor het laatste duel worden in de keuken 20 punten gelegd. Maar hier moet ook de verliezer zijn ingezette punten afgeven ! Hij krijgt wel het verschil uit de keuken.

Speleinde

Het spel eindigt van zodra het laatste duel is uitgevoerd. Nu moeten de verdekte kaarten op het dak verdeeld worden. Er worden 9 gelijke hoopjes gemaakt (saldo wordt opzij gelegd). De chef (in bovenste kamer) mag 3 stapels nemen, de volgende 2 kijgen 2 stapels en de figuren op het niveau van de keuken krijgen 1 stapel. De 2 resterende stapels gaan opzij. Wie nu het meeste punten heeft is winnaar.

Date Last Modified: 07-12-1998
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams Spellenarchief