BREMER STADTMUSIKANTEN

Auteur: Obermair Gilbert
Uitgegeven door Franckh-Kosmos, 1987
Probeer het centrale veld te bereiken met al je vier opeengestapelde stadsmuzikanten, voor 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar.

Spelmateriaal

Spelidee

Spelregels

1. Voorbereiding

2. Dobbelen en verplaatsen

De speler aan beurt dobbelt gelijktijdig met beide dobbelstenen. Daardoor ontstaan er twee mogelijkheden:
  • één van beide dobbelstenen toont de 'R' waardoor de rover aan zet komt (zie punt 3)
  • beide dobbelstenen tonen getallen waardoor de speler twee dieren mag verplaatsen (zie punt 4)

3. Een roverszet

4. Eigen dieren verplaatsen

5. Ergens bovenop gaan zitten en een dier eraf stoten

6. Het verjagen van de rover

7. Het bestormen van het rovershuis

8. Einde van het spel

Twee varianten

Het spel wordt moeilijker als volgende regel wordt ingevoerd: Een speler mag enkel nog eens gooien als hij bij zijn beurt bovenop een groter dier kan springen zonder dat daarbij een dier naar huis gestuurd wordt.

Het spel wordt turbulenter als de startposities als volgt worden opgebouwd: het onderste dier mag niet starten op het startveld van de eigen kleur en geen enkel dier mag bij het begin bovenop een ander dier van dezelfde kleur zitten. Hierdoor starten op elk startveld vier piramides met een gevarieerde samenstelling. Indien dieren naar huis gestuurd worden, moeten ze zodanig teruggeplaatst worden dat ze deze regel niet overtreden.

Date Last Modified: 09-11-2002
© Deze pagina is onderdeel van de vzw Vlaams Spellenarchief